Host och snörvel

Fortfarande sjuk, ingen röst och genomförkyld. Jag vill verkligen träna så det känns så jäkla frustrerande!! 
Men har bestämt mig för att ta det lugnt tills på måndag, de är bäst att lyssna på kroppen. 

Idag kom sockertrollet på besök hos mina hjärnspöken, så jag köpte en Sprite Zero.

Dagens mat
Frukost- äggröra på ett och ett halvt ägg, 0,5 msk grädde och 0,25 msk smör 
Lunch- 0,5 portion av gårdagens middag 
Middag- en skiva grillad karré med vitlöksgratäng och en klick aioli. 
Recept på vitkålsgratängen finns på bloggen, vill ni inte leta så googla vitkålsgratäng linnslchf :)

Dagligt intag 
Kolhydrater 8g
Protein 54g
Fett 61g 
Kalorier 795
Emelie
2014-05-14 @ 09:41:35

Krya på dig!

Jag måste fråga - hur räknar du ut kh/fett/protein för varje måltid/varje dag? Jag använder till exempel appen Lifesum och det funkar ju bra så länge man äter "rena produkter" så som en korv, ett ägg och en klick majonäs till exempel. Men säg att man gör en paj med en radda ingredienser eller en köttförsås. Hur räknar du då? Skriver du in samtliga ingredienser?

Det här har alldeles säkert att göra med min matematiska oförmåga. Men finns det något enkelt sätt så skulle jag bli så tacksam! ;-)


Svar: Jag använder också lifesum. Har du guld?
Jag går in på mina saker-> recept-> skapa recept. Skriver in alla ingredienser och hur många portioner de blir så får man fram hur mycket just den saken kommer innehålla. Fiffigt som tusan 😃
Linn

Emelie
2014-05-14 @ 10:04:30

Åh det låter ju verkligen smidigt. Jag har varit för snål för guld, men det låter definitivt som om det är värt det.. En fråga till (jag hittade din blogg idag) är om du kombinerar lågkolhydrat med 5:2? Jag ser vissa dagar att du har väldigt lågt kaloriinnehåll.

Jag har själv gått ner 40 kilo men har stått i princip still i ett år trots att jag har 10 kilo kvar. Jag testar och experimenterar men inget verkar lösa knuten. Jag tror att jag äter alldeles för mycket protein och har tänkt att jag ska kolla upp det lite mer!

Tack för tips!

Svar: Nej jag äter bara LCHF, men när jag ska gå ner lite mer så drar jag ner på kalorierna en tid och då trillar några kilo bort i ett rask 😊 kalorierna var den stora boven för mig när jag stannade!
Linn

Emelie
2014-05-14 @ 10:27:36

Ja, det är klurigt att hitta rätt väg. Jag har också börjat tänka lite på kalorierna och därför kört min variant av 5:2. Försökt ligga under 600 kalorier ett par dagar i veckan. Nu har jag skaffat Lifesum Guld och ska försöka få lite bättre koll (och fortsätta läsa din blogg, förstås).

Fortsatt lycka till med dina mål! :-)

Svar: Ja det är svårt att hitta helt rätt!
Lycka till du med!! :D
Linn




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linnslchf.blogg.se

Vågen stannade som mest på 98 kilo. Har i stort sett hela livet vart överviktig men gick upp väldigt mycket i slutet av tonåren. Började med LCHF hösten 2013 men hade ett uppehåll på några månader i slutet av 2014. Äter nu LCHF igen och har som mål att gå ner till 60 kilo. Jag mår bra av LCHF och har med hjälp av den kosten blivit av med magproblem och över 30 kilos övervikt. Läs gärna min blogg för recpet och inspiration!

RSS 2.0
Matbloggstoppen