Att hålla motivationen uppe

När man ställer sig på vågen och det står 97,2 kilo så håller ögonen på att ramla ur sina hålor. Man stirrar, kliver av vågen, kliver på den igen... 97,2 kilo. Nä, den va visst inte trasig. Man går några varv med ett dunkade hjärta, stirrande ögon och tankar som virvlar runt och kliar sig i huvudet. Vad ska man göra? Sluta äta helt? springa 7 mil? Lägga sig under kniven? från och med nu, idag, denna sekund är de slut på allt gott. Snart visar vågen 60 kilo. Hipp hurra nu börjar jag! 
Så var de för mig i alla fall. Jag gick all in i 5 dagar, sen var de fredag och vem satt i soffan med läsk och chips om inte fläsko Lombäck? 
Under en hel vår slet jag som ett djur med att räkna kalorier och promenera, det gick sakta, jag var hungrig, trött och sugen. Trillade dit för allt mumsig gång på gång. 11e juni, dagen då vi avslutade vår familjeviktminskningstävling stod vågen på 82,3. Minus nästan 15 kilo, pust och stånk nu ska här ätas! 
Jag fulade mig hela sommaren. Ställde mig på vågen i augusti, 87. Jamen grattis bantarn, nu har du väl ställt till det igen!! What to do...? 
Här började min lchf resa, i skrivande stund väger jag 70,9. Tack vare min kost och lagom med motion har jag tappat 17 kilo sen i augusti! 
Men jag ska inte mörka, de är ingen dans på rosor, lchf är ingen superdiet där man bara äter gott. Man kan va så sjukt sugen på allt vad kolhydrater heter, allt med grädde, kött och grönsaker är tråkigt. Om man baaaaara kunde äta en rostad macka. Vad gör man (jag)? Jo, bestämmer att när målet alltså 60 kilo är nått så äter man vad man vill en dag i veckan. Lite jojo alltså! Man spottar i nävarna och grisar på ett tag till. Happ, nu har jag ätit nyttigt, motionerat och känner mig mer smal än nånsin! Vad säger vågen? - ingenting... Eller kanske +0,5 kan man se ibland! Men hallå, hur mycket jag än bantar så verkar jag aldrig komma i mål. Hur håller man då motivationen upp? 
Jo, jag har hittat knepet! Man äter vad man tror är lchf och max 20 g kolhydrater om dagen. Så långt är allt perfekt, man motionerar och väger sig, nada! Men de är då man traskar in på apoteket och säger "hej jag vill ha en förpackning ketostix!" Och vips så är man en otäck sektmedlem som sitter och kissar på en sticka för att se hur mycket ketoner man har i sig. Alltså hur väl kroppen bränner fettet. Lite som kroppens facit på hur man lyckas med sin bantning! 
Jag har hållt på med de här lite i smyg ett tag nu, men nu kan jag presentera ett resultat! 
Ju mer ketoner i kroppen, desto större viktminskning. Solklart!! Så fort kroppen är i superketos så rasar det på på vågen! 
Nu är det alltså bara att kissa flitigt och dokumentera vad man äter när de går bra respektive dåligt. På det här viset ska jag nu göra det lättare för mig att gå ner de 10 sista! Vem blir inte motiverad av en trillande våg liksom? 

Ska försöka ge rapport varje dag. Nu ska den här bloggen bli en riktig superbantarblogg! 

27/2-14 
Vikt- 70,9 kilo
Midja- 94,5 cm
Ketos- 4, medel 
Motion- 13 min intervaller crosstrainer 
Mat: 
Frukost- 1 hemgjord knäckemacka med ost 
Lunch- 2 skivor stekt fläsk, 150 g blomkålsmos 
Middag- en stekt kycklingfilé med salladsblad och 1 dl beasås 
Stopp i mum- 4 sötmandlar





lindhali
2014-05-18 @ 12:36:59

Hej! Tack för en superbra blogg. Känner så igen mig.
Men min fråga är att om stickan är mörklila dag efter dag och man ändå inte går ner ett sketet gram känns det ruttet liksom. Tränar jag hårt så går jag UPP i vikt. Lever jag på nutrilett så rasar jag men mår psykiskt skit.
Något tips kanske? Tack!!!

Svar: Hej!
Har du provat att räkna kalorier i kombination med LCHF? Jag gjorde misstaget att äta för mycket kalorier och lyckades därmed inte göra av med all energi jag stoppade i mig och trots att kroppen var konstant i ketos så stod jag still eller gick upp. Ligger nu runt cirka 1000 kalorier om dagen och då har jag jättelätt att tappa vikt!
:)
Linn




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linnslchf.blogg.se

Vågen stannade som mest på 98 kilo. Har i stort sett hela livet vart överviktig men gick upp väldigt mycket i slutet av tonåren. Började med LCHF hösten 2013 men hade ett uppehåll på några månader i slutet av 2014. Äter nu LCHF igen och har som mål att gå ner till 60 kilo. Jag mår bra av LCHF och har med hjälp av den kosten blivit av med magproblem och över 30 kilos övervikt. Läs gärna min blogg för recpet och inspiration!

RSS 2.0
Matbloggstoppen